16 mei 2019

Stop eerlijke vliegbelasting in Europees treinfonds

“Een Europees treinfonds, gevuld met een eerlijke bijdrage van de luchtvaart, levert een hoop op. Het zorgt voor minder CO2-uitstoot, minder overlast voor omwonenden, zonder dat het werkgelegenheid kost.”

Groen-kandidaten voor het Europees parlement Petra De Sutter en Bart Staes lanceren vandaag het voorstel om vliegen niet langer een enorm belastingvoordeel te geven en om de opbrengst in een Europees treinfonds te stoppen, dat kan investeren in beter internationaal treinverkeer. “Als het aan Groen ligt, dan gaan we voor vliegen een eerlijke prijs betalen.” 

Staes en De Sutter stellen voor om het speelveld gelijk te trekken: op kerosine komt – net zoals voor auto’s aan de pomp – een accijns en op vliegtuigtickets komt btw. De opbrengst daarvan, die kan oplopen tot jaarlijks 60 miljard euro, gaat naar een treinfonds. Vanuit dat fonds kan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in nachttreinen tussen Europese steden, in het oplossen van missing links in internationale verbindingen of in het makkelijker overstappen tussen verschillende vervoersmiddelen.

De Sutter: “Met zo’n fonds slaan we dus drie vliegen in één klap: We verminderen onze CO2-uitstoot, mensen hebben minder overlast door vliegverkeer en het wordt comfortabeler om met de trein te reizen. En dat terwijl het geen werkgelegenheid hoeft te kosten volgens uitgelekt onderzoek door de Europese Commissie.”

De luchtvaart betaalt in de Europese Unie extreem weinig belasting, zo bleek deze week nog uit het achtergehouden onderzoek van de Europese Commissie die Transport & Environment in handen kreeg. Ter vergelijking: landen als China, Brazilië en zelfs de Verenigde Staten heffen meer belasting op luchtvaart dan Europa. Ondanks dat EU-landen accijns op kerosine mogen heffen, doet geen enkele lidstaat dat. 

Voorstellen die Europese ministers volgende maand zullen bespreken gaan bijvoorbeeld over een minimale belasting van zo'n zeven euro voor op vluchten binnen Europa, maar niet voor overstappers. “De miljoen overstappers die luchthavens Zaventem of Schiphol verwerken, leveren wel vervuiling en overlast op, maar merken daar financieel niks van”, stelt Staes. “Terwijl het argument van de luchtvaartsector dat een eerlijke prijs ons jobs zal kosten, ook ontkracht wordt door het Europees onderzoek. Er zijn in tijden van klimaatcrisis aanvoudigweg géén redelijke argumenten meer om eindelijk voor een eerlijker, gelijk speelveld te zorgen in de transportsector.”

De Sutter: “Reizigers staan te springen om alternatieven, ze willen graag reizen op een manier die niet schadelijk is voor het klimaat. Met ons treinfonds helpen we ze om een bewuste keuze te kunnen maken zonder dat comfort en gemak daar onder lijdt”.

Groen voerde onlangs nog een actie in het station Brussel Zuid, omtrent het volledig ontbreken van nachttreinen naar andere Europese steden.