Investeren in de digitale wereld

Consumenten zijn mensen met rechten, ook digitale.

Omdat consumenten niet alleen producten kopen, maar ook gewoon mensen zijn, neemt Groen hun rechten bijzonder ernstig. Keuzes maak je weloverwogen, op basis van volledige, juiste en begrijpelijke informatie. Ook grote bedrijven hebben de plicht om correct te informeren! En omdat we onze economie willen verduurzamen, is het hoogtijd dat die een ecologische transitie ondergaat. Gebaseerd op minder consumptie, minder wegwerp, minder plastiek, minder schadelijke stoffen, dus met meer respect voor het milieu, onze veiligheid en onze gezondheid. We willen dat producten langer meegaan, dat ze minder energie verbruiken, dat ze recycleerbaar of herbruikbaar zijn, dat kwaliteitslabels geloofwaardig zijn en dat op misbruik meer toezicht is.

Consumentenbescherming staat hoog op de agenda van de groenen: het gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens is aan banden gelegd, consumenten kunnen voor bepaalde zaken samen een klacht indienen als hun rechten geschonden zijn, treinmaatschappijen kunnen zich niet langer wegstoppen achter ‘overmacht’ om treinreizigers niet te compenseren, etiketten op producten moeten meer informatie bevatten, de levensduur van producten mag niet gemanipuleerd worden, er is beter toezicht op de verkoop van wapens... Allemaal dankzij de groenen in het Europees Parlement.

En waar de vuursteen revolutionair was in het Stenen tijdperk, de uitvinding van de stoommachine de industriële revolutie op gang trok, stelt vandaag het digitale tijdperk ons voor totaal nieuwe uitdagingen. Neutraliteit van technologie is ons stokpaardje: digitale goederen en diensten, moeten onder dezelfde wetten vallen als de ‘analoge’ goederen en diensten in de fysieke wereld. En hoewel technologie op zich niet neutraal is, zou die altijd ten dienste moeten staan van de gewone man of vrouw. Met een vrije toegang tot kennis, bescherming van de privacy, respect voor diversiteit en totale transparantie. Tot slot heeft de digitale revolutie ook een sociaal-economische impact die we in goede banen willen leiden.

Wat ligt er nog op de plank?

1. Het vertrouwen in goederen en diensten versterken

  • Ingebouwde veroudering, de zogeheten ‘planned obsolescence’, van producten willen we verbieden
  • Wettelijke garanties van 2 jaar op producten willen we verhogen

2. Veiligheid van producten garanderen

  • Strengere en afdwingbare regels op productveiligheid waarbij het voorzorgsbeginsel primeert
  • Kwaliteitslabels moeten waterdicht worden door strengere naleving en een beter toezicht op de naleving

3. Consumenten maken een juiste keuze

  • Door een betere etikettering weten consumenten waar het vlees vandaan komt in verwerkte maaltijden en of dieren gevoed werden met ggo’s

4. Internet als commons

  • Het internet is een virtuele plek die ons allen toebehoort en waar netneutraliteit het leidend principe is. Geo-blocking mag enkel in zeer specifieke omstandigheden.
  • Rechten van creatievelingen (kunstenaars, (uitvoerende) muzikanten, auteurs, journalisten, scenaristen, uitgevers, ...) zijn compatibel met de vrijheid van expressie op het web.
  • We zorgen ervoor dat de toegang tot culturele creaties voor burgers niet afhankelijk is van de technologie van Google.

5. Investeren in een digitale toekomst

  • Digitalisering kan zorgen voor een efficiënter gebruik van grondstoffen
  • Investeren in duurzame en kwaliteitsvolle jobs én meer inzetten op ontwikkeling van digitale vaardigheden
  • Grensoverschrijdend toegang hebben tot basisinformatie in je eigen taal is mogelijk dankzij taaltechnologie

6. Investeren in cybersecurity

  • Persoonlijke data, met name persoonsgegevens, zouden enkel voor specifieke doeleinden mogen verzameld worden en niet alleen ‘omdat het mogelijk is’. Daarnaast moeten de verzamelde persoonsgegevens tot een minimum herleid worden. Men mag enkel de gegevens verzamelen die noodzakelijk zijn.
  • Overheden en bedrijfsleiders zijn samen verantwoordelijk voor de veiligheid van het net. We willen duidelijke criteria waaraan dit moet voldoen.

Reacties