28 mrt 2019

Europees parlement: Commissie te laks rond Dieselgate

"Bijna vier jaar nadat het dieselgate-schandaal losbarstte, rijden naar schattingen nog steeds ruim 40 miljoen dieselauto’s rond die niet aan de normen voldoen”, concludeert Bart Staes, Europarlementslid voor Groen. Het Europees Parlement nam vandaag daarom een resolutie aan waarin het flinke kritiek uit op de te soepele opstelling van de Europese Commissie in het dieselgate-schandaal.
 
Staes: “Het is schandalig dat vier jaar na het dieselgate-schandaal zo weinig verbetering zichtbaar is. De vervuilende dieselauto's hebben een ingrijpende invloed op de luchtkwaliteit, voornamelijk in steden. Dat dit geen prioriteit is voor de Europese Commissie en de lidstaten is onbegrijpelijk. Dit is grove nalatigheid die grenst aan crimineel gedrag.”
 
Naast de hernieuwde oproep voor gecoördineerde terugroepacties, is het Europees Parlement ook erg kritisch op de houding van de Europese Commissie inzake het terugdringen van de uitstoot van stikstof. Het Europees Hof van Justitie had een aantal grote steden in het gelijk gesteld die strengere normen hadden bedongen. De Europese Commissie is tegen deze uitspraak in beroep gegaan.
 
“De Commissie geeft zo het signaal dat ze de wetgeving uit 2007, die de normering van de uitstoot vastlegde, wil terugdraaien en versoepelen. Dit is absoluut onbegrijpelijk in tijden waarin onze Europese steden en hun inwoners lijden onder de luchtvervuiling", aldus Bart Staes. Ook de Europese Rekenkamer zei in een begin februari gelanceerd rapport dat het handelen van de Europese Unie na Dieselgate te wensen overliet. “Ook dit rapport geeft aan dat het nog jaren kan duren voordat de luchtkwaliteit in de steden zal verbeteren, omdat er nog zoveel vervuilende voertuigen op de weg zijn. Ook al zijn er al tien miljoen auto’s teruggeroepen voor een update, de impact op de luchtkwaliteit lijkt klein”, aldus Staes.